ANOTACE SOMAFEST 2024

Anotace lektoři/workshopy

Dr. Martha Eddy, CMA, RSME, RSMT (USA) vůdčí osobnost v somatickém vzdělávání a terapii v USA a celosvětově

  • ZPOMALIT SE, ABYCHOM CÍTILI: Somatická pohybová výchova a terapie Dynamické ztělesnění zkoumá, jak se můžeme pohybovat z různých fyziologických zdrojů v různých částech našeho těla, abychom získali přístup k různým náladám, výrazům a dovednostem. Na základě metod hlubokého ztělesnění Body-Mind Centering spolu s jemnými nástroji pozorování lidského pohybu z Labanovy/Bartenieff perspektivy budeme cvičit změny stavů mysli pro různé potřeby. Jako je například resetování nervového systému, pronikání do našich tělesných hlubin pro posílení sebelásky a neuro-vývojovou a svalovou a fluidní podporu pro vnitřní a vnější sílu. Zkušený dotek, somatické pohybové zkoumání a soucitný dialog jsou prubířskými kameny přístupu DE (Dynamické ztělesnění), kterým se budeme také věnovat. 
  • Připojte se k nám po krátké přestávce na volitelnou 45minutovou lekci BodyMind Dancing využívající principy DE, abychom integrovali naše vědomé uvědomění se vzájemnou komunikací podpořenou hudbou z celého světa a oslavili konferenci.

Rachelle P. Tsachor, MgA., CMA, RSMT, ATP (USA), keynote speaker, výzkumnice, brillantní lektorka a terapeutka

  • SOMATICKÝ POHYB: Zásady a postupy na podporu učení pro celé bytosti Pohyb je základem toho, jak naplňujeme naše lidské potřeby - od potřeb fyziologických a potřeby bezpečí, přes ty, které jsou pro nás důležité. až po potřebu sounáležitosti a seberealizace. Dokonce i naše lidská schopnost myslet a učit se jsou považovány za založené na pohybu. Poznávání v těle je dobře podložená teorie, která má za to, že se naše mysl a mentální schopnosti vysoké úrovně, jako je například naše schopnost konceptualizovat a používat metafory, vyvinula z naší schopnosti abstrahovat naše ztělesněné zkušenosti lidských bytostí, které se pohybují a jednají v prostoru a čase. Začlenění pohybu do našeho každodenního života může podpořit zdravější vztah k našemu tělu, k sobě samým, k lidem kolem nás a k prostředí, ve kterém žijeme. Není to však žádná poznámka pod čarou, něco navíc, něco opominutelného. Aby se naše tělo/mysl stala v dospělosti celistvější a zdravější, je potřeba s důvěrou podporovat somatické pratiky od raného dětství a to i v institucích, které strukturují naše role ve společnosti - v našich školách.

Jim Mant, MgA. (Australia), tanečník, vědec, biolog a učitel Feldenkraisovy metody

  • "Důležitější je představivost, než síla vůle":
Tanec je prostorem, kde nás může oslovit a proměnit kreativita. Když necvičíme mechanicky to, co známe, je kreativita nejživější. Přesto není vždy zřejmé, jak přistupovat k neznámému, abychom pouze neopakovali staré vzorce úsilí. Zjistil jsem, že Feldenkraisova metoda je zázračným prostředkem, jak vytvořit prostor potřebný k tomu, aby se představivost mohla rozproudit a aby mohly promluvit nové hlasy. Na tomto setkání si uděláme čas na vyladění našich vnitřních nástrojů pomocí jemného, pomalého a transformujícího jemného pohybu. Pak se vynoříme, abychom společně prožili naše nové způsoby pohybu a kompzice.  
  • Feldenkrais - Pohybové uvědomění: Feldenkraisovy lekce pohybového uvědomění jsou skvělým způsobem, jak znovu objevit naši schopnost učit se. Na tomto setkání ztlumíme ambice a snahu a užijeme si zvýšenou citlivost, která se vynořuje z měkkých a jednoduchých pohybů. Tuto citlivost využijeme k tomu, abychom pocítili nové způsoby, jak používat nohy jako páku k vytvoření úžasného vztlaku v celém těle. Objevte, jak chodidla a kotníky dokážou víc než jen narážet do země jako dřevěné sloupky. Propojením všech částí řetězce od základny chodidla až po vrchol hlavy objevíme sílu kotníků, které nás mohou zvedat do nových úrovní lehkosti. 

Steven Rasovsky

Rock Ronan, nebinární pedagog a výzkumník 

  • Somatické přístupy pro mladistvé, genderově nebinární: Jak vytvořit inkluzivní postupy, které podpoří transgenderové studenty? Jak řešíme somatické dopady menšinových ztělesněných identit? Tento workshop je zaměřen na inkluzivní učení a výuku pro transgenderové a queer studenty a pedagogy ze somatické perspektivy. Mnoho identit, včetně LGBTQ+ identit, má své neodmyslitelné ztělesněné aspekty a somatický přístup poskytuje cestu k holistické podpoře ve třídě. Tento workshop poskytne praktický čas na prozkoumání a propojení s našimi vlastními ztělesněnými genderovými a sexuálními identitami a poskytne návrhy a techniky pro holistické uvažování o ztělesněné výuce a učení studentů.

Jiří Lossl, MgA., pedagog a tanečník

  • Dotek: Jeho záměr, kvalita, hloubka, směrování. Jeho zpřítomnění, přijetí, zvnitřnění, ukotvení. Jeho komunikace s pohybem, dechem, prostorem, partnerem. Jeho cesta k budování opory v partnerovi, v prostoru, v zemi, v sobě. 

Anna Línová, MgA., pedagožka a tanečnice

  • Hybný prostor kondenze a expanze: V ranných týdnech nitroděložního vývoje se plod organizuje a vzájemné k sobě samému vztahuje prostřednictvím buněční kondenze a expanze. Nejdřív se plod prostřednictvím kondenze zavinuje do embryonálního oblouku, který se později rozvinuje do prostoru. Když jsou fáze stlačování i roztahování vyvinuty, objevuje se pak zavinování a rozvinování v těle v jemném střídavém rytmu, který přetrvává celý život. Prostřednictvím pohybové a dotykové kondenze a expanze zažíváme nejen rytmus, ale můžeme vědomě vstupovat do vnitřního prostoru, který se hýbe a neustále proměňuje. Tyto střídající se fáze stlačování a rozpínání v pohybu, tak nabízejí novou zkušenost s pobýváním ve vlastním privátním prostoru i s navazováním vztahů s jinými.   

Blanka Lisá, PhDr., somatická terapeutka

  • Vtělená odvaha: "Milujte houževnatost, ceňte si otevřené statečnosti a odvahy, bude-li jí třeba, nebojte se, není k tomu důvodu, a mluvte pravdu." Milena Jesenská "Uplatni svoji statečnost za to, co buduje a ne za to, co boří!" Milada Horáková "Jakmile si definuješ... dno, pak se všechno, co se odehrává nad tímto dnem, zdá veskrze pozitivní. A ono člověku vždycky zbyde něco, z čeho se dá začít." Jiřina Šiklová Kde se bere odvaha? Kde v těle vzniká? Kde pocítíme a procítíme vzedmutí odvahy? Zvu vás do spočinutí i pohybu a prožitového zkoumání. Pojďme v sobě otevřít zvědavost a nechme se vzájmně inspirovat. Na naší somatické cestě k odvaze nás budou kromě našich těl a myšlenek provázet slova tří žen, které se svou moudrostí a odvahou zapsaly do české kultury i do mého srdce.

Žubra Katarína Žubretovská , (SK) - facilitátorka, somatická umělkyně

  • MOJE SRDCE V TVOJICH DLANIACH: 
  • "Aké to je – pobudnúť so svojím srdcom? Aký je to pocit - počuť jeho tlkot pod dlaňou? Ako to vnímate - keď rozpohybováva vaše telo priestorom? Dokážete byť dostatočne jemní, tichí a trpezliví, aby ste počuli, čo vám vaše srdce chce povedať?"
  • Srdce je orgán, cez ktorý sa dokážeme prepájať do vzájomnosti, cez ktorý sme schopní precítiť náš súcit k iným, je to orgán, ktorý nás stále robí ľudskými. Cez kardiovaskulárny systém je srdce prepojené s dlaňami. Cez dotyk tak môžeme niekoho oslovovať naším srdcom a naopak niekto môže cez dotyk osloviť srdcom nás, ako prejav podpory či súdržnosti. Zároveň, srdce je nám aj príkladom akým spôsobom praktikovať túto formu komunikácie dávania a prijímania. Srdce najprv cez koronárne tepny samo prijíma výživu vo forme čerstvo okysličenej krvi a až potom ju posiela do ostatných častí organizmu. Podobne tak, by sme aj my mali najprv vyživovať a zazdrojovávať sami seba a potom máme oveľa väčšiu schopnosť a potenciál pomáhať, podporovať a vyživovať svet okolo nás. V tejto dielni oslovíme naše srdcia. Budeme sa s nimi prepájať cez dlane, pohyb, počúvanie, vedenie a nasledovanie. Pokúsime sa ich vyživiť našou plnou prítomnosťou a všímavosťou, aby sme potom mohli vstúpiť do srdečného prepojenia vo vzájomnosti a ľudskej súdržnosti.

Anna B. Ronovská, PhDr. - somatická výtvarnice a pedagožka

  • Tělo a ne–skutečno: možnosti výtvarných a somatických přístupů v edukaci. Výtvarně-pohybový workshop s Annou Boček Ronovskou Zveme všechny na výtvarně-pohybový workshop, který bude koncipován na dvě části: zážitkovou a metodickou. Budeme prozkoumávat možnosti práce s tělem ve výtvarné i jiné edukaci. V rámci workshopu budeme tvořit vlastní či společný tvůrčí projekt, vedený a inspirovaný somatickými přístupy, experimentální a procesuální kresbou. Pro tvůrčí projekt využijeme možnosti těla, kresby, relaxace a nonverbálních komunikačních technik. V druhé metodické části si řekneme o didaktických možnostech expresivních metod a rozebereme didaktické momenty proběhlé akce. Prosím vezměte s sebou volné pohodlné oblečení na pohyb, vše ostatní bude zajištěno. Lektorka: MgA. Anna Boček Ronovská, PhD., působí na katedře výtvarné výchovy PdF UP v Olomouci a MU v Brně, zabývá se somatikou, grafikou, kresbou a tancem.

Hana Polanská, MgA., tanečnice, lektorka, výzkumnice

  • Vliv terapie tancem na starší dospělé: Fyzická aktivita může mít pozitivní vliv na kognitivní funkce u starších dospělých díky vztahu mezi sekrecí určitých exerkinů a jejich neuroprotektivními účinky. Jaký typ fyzické aktivity je nejúčinnější z hlediska jejího vlivu na kognitivní funkce u lidí, je důležitou vědeckou výzvou. Hlavním cílem naší studie bylo zjistit účinky terapie tancem na exerkiny, irisin a Brain derived neurotrophic faktor, které jsou prokazatelně spojeny se synaptickou plasticitou, neurogenezí a neuroprotekcí u seniorů nad 65 let. Součástí studie je také kvalitativní část. Témata z focusních skupin zahrnovala tři hlavní témata. Terapii tancem jako prostředek k fyzické aktivitě, zdravotní výhody terapie tancem a společenské zapojení díky intervenci.  

Jitka Mozorová, MgA., DMT - taneční terapeutka, lektorka tance

  • Každé tělo může promlouvat: Fyzické postižení jako nelimitující skutečnost Každé tělo touží po propojenosti a funkční organizaci. Po možnosti svobodně se vyjadřovat a promlouvat pohybem, ať už pro něj pohyb znamená cokoliv. Prožitkový workshop přibližující možnosti somatické a pohybové práce s lidmi s fyzickým postižením a omezením. Práce s tělovým vnímáním, dotekem, tělesnými impulzy, kinestetickou empatií, neverbalitou a pohybovým dialogem, která umožní utváření (nového) vztahu k tělesnému handicapu jako nelimitujícímu stavu těla a mysli a zdroji inspirace. Lektorka čerpá z DanceAbility metody, tanečně pohybové terapie a somatických přístupů (Laban/Bartenieff). 

Zuzana Vlčinská, Mgr., muzikoložka, hlasová psychoterapeutka

  • Dotknout se hlasem: Hlasově pohybová dílna. Hlas v těle vnímáme jako pohyb, dotyk a vibraci. Hlasem se můžeme sebe dotknout ve své největší hloubce, ohmatat a adoptovat zpět své odcizené části, uvolnit a vytvarovat zadržené emoce, dát hlas svým neskrytějším pocitům, uhladit a vyčistit energie v nás bloudící. 

Steven Rasovski, HAKOMI metoda 

  • V jádru každého člověka je živá a krásná podstata, která si zaslouží být viděna a vyjádřena. Jako somatický terapeut a facilitátor skupin Steven pomáhá lidem znovu se spojit s jejich pravým já tím, že uvolňuje strach, stud a stísněnost, které mají kořeny v minulosti. Jeho přístup se soustředí na vytváření konsensuálního, radikálně přítomného a neodsuzujícího prostoru pro zkoumání sebe sama. V rámci tohoto prostoru jsou účastníci vyzváni, aby vnesli soucit a vědomí do základních pocitů a přesvědčení, které utvářejí jejich životy.
  • Steven má za sebou výcvik v Hakomi (somatická psychoterapie), soucitném dotazování podle Gabora Mateho, životním koučování, redukci stresu založené na všímavosti a několika dechových technikách. Pracoval se skupinami na mezinárodní úrovni na tématech vědomého pohybu, intimity a autentického spojení a v současné době působí jako facilitátor skupiny Holistic Life Navigation's Embodied Masculinity.
  •  

Rena Milgrom (ČR), CMA, RSME, DMT - tanečně-pohyb. terapeutka, pohybová analytička, somatická facilitátorka a lektorka

  • Autentický pohyb v klinické praxi a jako zdroj fyzicko-psychické obnovy: Autentický pohyb se vyvinul jak v oblasti tance/pohybové terapie, tak mimo ni. Protože vychází z moudrosti těla a tělesněné zkušenosti a ze vztahů mezi vědomým a nevědomým, fyzickým a symbolickým, má potenciál jako léčebný, integrující proces. Může tak být smysluplnou praxí pro skupiny mimo oblast psychoterapie. Skupiny vrstevníků a výcvikové skupiny autentického pohybu přispívají k rozvíjejícímu se souboru poznatků o autentickém pohybu jako transformačním procesu. Při autentickém pohybu je pohybující se člověk zapojen do bezprostředního, přímého a intimního vztahu se sebou samým v přítomnosti druhého člověka. Tento proces může být hluboký, protože klienti jsou viděni a přijímáni, protože vstupují do neznáma v sobě a hluboce naslouchají sami sobě. Pro ty, jejichž vztah k vlastnímu vnímání je narušen, může být tento proces náročný i léčivý. Metodika Autentického pohybu má jasně daný rámec, ale způsobů, jak ho nabízet , a co je cílem setkání je více. Hlubinný proces je vývojová záležitost a není cílem tohoto workshopu. Zde bych ráda s účastníky prožila meditativní a kontemplativní formu, která vás může vyladit na zbytek dne.
Kudyznudy.cz - tipy na výlet